ΕΠΙΚΑΙΡΑ (Τ.339) ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΥ Πληθαίνουν οι ενστάσεις η αγωνία αλλά και οι αντιδράσεις στο σύνολο της Ορθοδόξου Εκκλησίας εν όψει της συγκλήσεως της Μεγάλης Πανορθοδόξου Συνόδου. Ήδη μετά την Εκκλησία της Γεωργίας, της Βουλγαρίας και της Αντιόχειας που και επισήμως έχουν εκφράσει επιφυλάξεις επί συγκεκριμένων κειμένων ή και κάποια τα έχουν απορρίψει εκ προοιμίου, την σκυτάλη των αντιδράσεων φαίνεται να λαμβάνει το περιβόλι της Παναγίας. Ο Ιερός 1000χρονος Άθωνας. Το Άγιο Όρος!
Σε μεγάλο, πανορθοδόξου χαρακτήρα, συναγερμό και μέγιστη, άνευ ιστορικού προηγουμένου, κινητοποίηση φαίνεται να βρίσκεται η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους, εν όψει της συγκλήσεως της Μεγάλης Πανορθοδόξου Συνόδου του προσεχούς Ιουνίου που έχει συγκαλέσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, όπως αποκλειστικά αποκαλύπτουν σήμερα τα Επίκαιρα.
Συγκεκριμένα οι Αγιορείτες Πατέρες ιστορικών μονών, που στο διάβα των αιώνων έχουν συνδιαμορφώσει και συγκεφαλαιώσει ιερά παράδοση, μέσα από το βίο αλλά και τον ομολογιακό χαρακτήρα ενάρετου βίου Αγίων Οσίων, Σύγχρονων αλλά και αρχαίων Προσώπων της Ιεράς Κοινότητας από ιδρύσεως της ως σήμερα, έχουν εξαπολύσει σειρά επιστολών «διακριτικής» μεν αλλά πραγματικής κατ ουσίαν, φύση και θέση, διαμαρτυρίας τόσο για την φύση όσο και την ουσία –των κειμένων – αλλά και το περιεχόμενο της Πανορθοδόξου Συνόδου.
Με την σειρά τους οι Αγιορείτες φαίνεται να συντάσσονται με τους 100αδες –αν όχι 1000αδες- ανά τον κόσμο Αρχιερείς, Μοναχούς, κληρικούς, Θεολόγους και λαϊκούς που νωρίτερα στα πέρατα της Οικουμένης φέρονται, έχουν εκφράσει, ο καθείς στο εσωτερικό της τοπικής Εκκλησίας που ανήκει, ζωηρότατες επιφυλάξεις και ενστάσεις για την επερχόμενη Μεγάλη Πανορθόδοξο Σύνοδο.
Οι Αγιορείτες μοναχοί, καλούν σε πνευματική εγρήγορση και αφύπνιση τον Πιστό Λαό προτάσσοντας για τον Άθω τον ρόλο του Θεματοφύλακα της Πίστεως, γι αυτό και στην καθημερινή επικοινωνία τους με τους πιστούς αλλά και τους συχνούς προσκυνητές καλούν σε πανορθόδοξη ετοιμότητα!
Βάζοντας στο στόχαστρο της αυστηρότατης θεολογικής κριτικής, υπό το πρίσμα πάντοτε της Αποστολοπαράδοτης Πατερικής Ορθόδοξης Θεολογίας των επτά + δύο Οικουμενικών Συνόδων, ευθέως και πρωτίστως το κείμενο που αφορά τις σχέσεις της Μιας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας με τα άλλα δόγματα και τις άλλες χριστιανικές ομολογίες, οι Αγιορείτες θέτουν προ των ιστορικών ευθυνών τους, τους προκαθημένους όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών με όσα επισημαίνουν στις επιστολές που έχουν εξαπολύσει.
Σχεδόν το σύνολο των Ιερών Μονών του Άθωνα κοινοποίησε επιστολές αμφότερα μεταξύ των Ιερών Μονών καλώντας σε έκτακτη σύναξη της Ιεράς Κοινότητας, τις αμέσως προσεχείς ημέρες μετά τον εορτασμό του Πάσχα. Έκτακτη Σύναξη η οποία αφενός θα κληθεί να λάβει θέση επί των συγκεκριμένων έξι κειμένων που έχουν προ- εγκριθεί για να μελετηθούν και να εγκριθούν στην Μεγάλη Πανορθόδοξη Σύνοδο και αφετέρου εκφράζονται –μέσω των επιστολών αυτών –ζωηρές επιφυλάξεις. Εκφράζονται δε σκέψεις για αποφάσεις ανάληψης κοινής δράσης μεγάλων και ιστορικών Ιερών Μονών ανά τον κόσμο, «εις περίπτωση που εν τέλει εγκριθούν κείμενα, όπως αυτό που εξετάζει τας σχέσεις της Ορθοδοξίας προς τα σχέσεις της με τις άλλες χριστιανικές ομολογίες, κείμενο που εν τέλει αλλοιώνει την Πίστη των Πατέρων και της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας εξισώνοντας την με άλλες συγκριτιστικάς απόψεις..» όπως χαρακτηριστικά έλεγε στα Ε Αγιορείτης Γέρων Ηγούμενος ιστορικής Μονής και ένας εκ των πολλών επιστολογράφων που έχουν συνταχθεί και εξαπολυθεί σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε άλλες μεγάλες γνωστές μονές της ανά τον κόσμο Ορθοδοξίας. Οι προβληματισμοί αλλά και οι ενστάσεις που εγείρονται επί πολλών ζητημάτων που θίγονται στα έξι (προ) εγκριθέντα κείμενα που καλούνται απλά ή να εγκρίνουν ή να απορρίψουν –αν και αυτή η δυνατότητα από τον εσωτερικό κανονισμό σχεδόν αποκλείεται εξ ορισμού – οι προκαθήμενοι κινούνται μεταξύ σφύρας και άκμονος!
Μεταξύ των Αγιορειτών Πατέρων, εξετάζονται πολύ σοβαρά και σχετικές εισηγήσεις που εκφράζονται με σκέψεις και απόψεις από φίλους και μόνιμους προσκυνητές γνωστών ιερών Μονών για προτάσεις μήπως για πρώτη φορά εις την ιστορία του Αγίου όρους Συγκληθεί όχι απλά η Ιερά Σύναξη των αντιπροσώπων των Ιερών μονών σε μια απλή έκτακτη Συνεδρίαση, αλλά σε μια πανομολογιακού χαρακτήρα Ιερά Σύναξη- συμβολική Σύνοδο- του συνόλου των Ιερομονάχων και μοναχών του Αγίου Όρους με δυνατότητα να την παρακολουθήσουν (live) σε όλο τον πλανήτη, όλοι οι Πιστοί μέσω της χρήσης νέων τεχνολογιών του διαδικτύου, ώστε έτσι να δοθεί όχι μόνον μαρτυρία και ομολογία πίστεως αλλά και να διατρανωθεί η αντίθεση του συνόλου της κοινοπολιτείας των Ιερών Μονών των Αγίου όρους!
Στο εσωτερικό της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους εξετάζονται και σκέψεις ακόμα και για δυναμικές αντιδράσεις με πρωτοβουλίες που θα απευθύνονται προς τον Πιστό Λαό αν τυχόν οι προκαθήμενοι – αγνοήσουν τις προτροπές και προειδοποιήσεις – και προχωρήσουν χωρίς να λάβουν υπόψη τους όλες αυτές τις αντιδράσεις που φαίνεται πλέον να λαμβάνουν την μορφή χιονοστιβάδας παρά το γεγονός ότι συστηματικά αποσιωπούνται –όπως λένε οι γνωρίζοντες – εδώ και 10ετιες κυρίως από το Οικουμενικό Πατριαρχείο οι προβληματισμοί και οι ενστάσεις τους κατά την διάρκεια και το στάδιο της προετοιμασίας δια των προσυνοδικών διασκέψεων που αισίως κράτησαν περί τον ένα αιώνα! Αξίζει να τονιστεί –και έχει σημασία η υποσημείωση – ότι η Μονή Παντελεήμονος η οποία ρωσοκρατείται και ετοιμάζεται να υποδεχθεί τον πρόεδρο Πούτιν, στο πλαίσιο των εορτασμών των 1000 ετών αλλά και του κοινού έτους φιλίας μεταξύ Ρωσίας και Ελλάδας, αν και δημοσίως δεν έχει λάβει θέση εν τούτοις πατε΄ρες της Μονής ενθαρρύνουν και προτρέπουν σε ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών προς διαφύλαξη των ιερών και θέσμιων της Ορθοδοξίας. Μεγάλες αντιδράσεις, για την επερχόμενη Μεγάλη Πανορθόδοξη Σύνοδο, εννοείται πως υπάρχουν εδώ και 20 χρόνια από την Ιερά Μονή Εσφιγμένου η οποία παρά τον αποκλεισμό της από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ύστερα και από τα πρόσφατα ιστορικού χαρακτήρα γεγονότα του αποκλεισμού της, εν τούτοις αυτή την περίοδο, φαίνεται να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον αλλά και να γίνεται το «μυστικό και αόρατο» επίκεντρο δράσης και κινητοποίησης, αφού εμμέσως πλην σαφώς μετά την δημοσιοποίηση των έξι κειμένων που θα τεθούν προς έγκριση ενώπιν της Μεγ. Πανορθ. Συνόδου οι εσφιγμενίτες πλέον φαίνεται να δικαιώνονται ως προς τις χρόνιες αντιδράσεις και ενστάσεις τους για το οικουμενιστικό κίνημα. Κίνημα που πλέον ευθέως αλλά και επισήμως με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο όχι απλά καταγγέλλουν αλλά και απορρίπτει το σύνολο των ιερών μονών του Αγίου Όρους.
Στις πέντε πρώτες επιστολές που αποκαλύπτουν σήμερα τα Ε και οι οποίες κοινοποιήθηκαν άμεσα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά και προς τους ηγέτες των άλλων 13 Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, λίγο προ της μεγάλης εβδομάδος, τίθενται σοβαρότατες θεολογικές ενστάσεις επί συγκεκριμένων κειμένων που έχουν προ-εγκριθεί από την Ιερά Σύναξη των προκαθημένων των Ιανουαρίου(2016). Κείμενα που έχουν προετοιμαστεί κυρίως από την τελευταία Ε’ πανορθόδοξη προσυνοδική διάσκεψη (Δεκέμβριος 2015) – για να μελετηθούν και να λάβουν τελική(;) και οριστική(;) έγκριση από την Μεγάλη Πανορθόδοξη Σύνοδο η οποία έχει εξαγγελθεί και προγραμματιστεί από 19 μέχρι και 27 Ιουνίου 2016 να λάβει χώρα στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης.
Το κρίσιμο πρώτιστο και μέγα υπ’ αριθμόν ένα ερώτημα που ευθέως αναφύεται πλέον, και θα πρέπει να απαντηθεί ίσως και προ της ενάρξεως των εργασιών της Μεγάλης Πανορθοδόξου Συνόδου με μια κοινή πρωτοβουλία, είναι αν οι ηγέτες των 14 Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, συμπεριλαμβανομένων των Κυρίων Κυρίων Βαρθολομαίου και Κύριλλου, Προκαθημένων και Πατριαρχών Κωνσταντινούπολης και Μόσχας αντίστοιχα, θα καταφέρουν να ελέγξουν τις ολοένα αυξανόμενες και διογκούμενες αντιδράσεις κλήρου και λαού πρώτα στο εσωτερικό των Εκκλησιών τους και ύστερα στο σύνολο της Ορθοδοξίας. Το κυριώτερο; αν θα καταφέρουν να αποφύγουν άλλη μια πληγή στο Σώμα της Εκκλησίας και να αποτρέψουν ένα μεγάλο ορατό πλέον δια γυμνού οφθαλμού σχίσμα; Σχίσμα που φαίνεται να κάνει όλο και πιο ορατή και απειλητικά προειδοποιητικά και προορατικά (αν θέλετε )την παρουσία του… ίδωμεν. Είθε το Πανάγιο Πνεύμα να πνεύσει προς ορατούς και αοράτους Νόες και να φωτίσει πάντες.
Athos -Megali Panorthodoxos Synodos
Στις επιστολές τους οι Αγιορείτες Πατέρες κωδικοποιώντας τα όσα θίγουν και θέτοντας τα συνοπτικά, μεταξύ άλλων, με την σειρά τους ύστερα από πλειάδα Αρχιερέων και έγκριτων θεολόγων σε όλο τον κόσμο θέτουν τα εξής μείζονα ζητήματα :
-
Το ζήτημα της έλλειψης συνοδικότητας που προκύπτει μέσα από τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας της Μεγάλης Πανορθόδοξης Συνόδου.
-
Το καυτό θέμα των σχέσεων της Ορθοδοξίας με τις άλλες χριστιανικές Εκκλησίες –Ομολογίες που μελετά το αντίστοιχο συγκεκριμένο προς έγκριση κείμενο επί του οποίου κυρίως εδράζεται η όλη κριτική.
-
Το επίσης καυτό ζήτημα το γεγονός ότι σπεύδει, η παρούσα μέλλουσα να συγκληθεί Πανορθόδοξη Σύνοδος, να αναγνωρίσει ντε φάκτο ως «ιστορικές εκκλησίες», δια του κειμένου που εξετάζει τις σχέσεις της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας με τον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο, τα άλλα δόγματα και τις ομολογίες, και άρα εκ προοιμίου τίθεται θέμα δογματικής αλλοίωσης των μέχρι τώρα θεσπισθέντων και ιερών αποφάσεων εκ των Οικουμενικών, περιφερειακών και τοπικών συνόδων που έχουν προηγηθεί αιώνες πριν!
-
Το ζήτημα του «αλάθητου» της Μ.Π. Συνόδου!
-
Το ζήτημα της εκ προοιμίου(sic) καταδίκης τυχόν άρνησης ή και αμφισβήτησης εκ μέρους μερίδας των πιστών ή και εκκλησιών απόφασης ή αποφάσεων επί συγκεκριμένων κειμένων ή και αποφάσεων, όπως αυτή διατυπώνεται στο άρθρο 22 του κειμένου «σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν Χριστιανικόν κόσμο»
-
Για πρώτη φορά ανάγεται η κενοφανής αντίληψης ότι η (παρούσα) Σύνοδος διατηρεί και διασφαλίζει την γνήσια Ορθόδοξη πίστη προκαταλαμβάνοντας τυχόν αντιρρήσεις ή και ενστάσεις που εν τω μεταξύ ήδη έχουν δημοσίως διατυπωθεί εις όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες συμπεριλαμβανομένης και της Ελλαδικής.
-
Παρατηρείται ακόμα ότι συστηματικά λαμβάνονται υπόψη μόνον οι επτά Οικουμενικές Σύνοδοι ενώ επίσης συστηματικά αγνοούνται η 8η –το 879, 880 μ.χ.- και η 9η -το 1341 μ.χ.-Οικουμενική Σύνοδος.
-
Όλοι παρατηρούν το ζήτημα των παρατηρητών από άλλες χριστιανικές Εκκλησίες και Ομολογίες, ενώ οι περισσότερες εκ των μονών του Αγ. Όρους το αναγάγουν και σε θέμα ουσίας.
-
Τα ζητήματα του Οικουμενισμού (συγκρητισμού) που στο σύνολο τους έχουν εδώ και 10ετιες έχουν καταδικάσει οι Αγιορείτες με καυτά κείμενα και συγκεκριμένες καταγγελίες επ’ αυτών.
-
Σε αρκετές εκ των επιστολών καταγγέλλεται συστηματική εδώ και χρόνια μονομέρεια εκ μέρους των συντακτών των τελικών κειμένων κατά την διάρκεια των προσυνοδικών διασκέψεων προετοιμασίας της Μεγάλης Πανορθοδόξου Συνόδου.
-
Σχεδόν όλοι οι υπογράφοντες τις επιστολές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου απειλής της ενότητας της ορθοδοξίας επισημαίνοντας τον μεγάλο κίνδυνο σχίσματος
-
Αρκετοί εκ των αγιορειτών-αλλά και ω σήμερα πολλοί Αρχιερείς αλλά και έγκριτοι θεολόγοι – θέτουν μείζον ζήτημα για το αν και κατά πόσον έχει δικαίωμα να σπεύδει και να αυτοαποκαλείται ως «Αγία» η συγκεκριμένη Σύνοδος.
Οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους που α) κοινοποίησαν επιστολές τους προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τους αρχηγούς των άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών κοινοποιώντας την αγωνίας τις σοβαρότατες ενστάσεις τους αλλά και τις τυχόν αντιδράσεις τους, και β) ζητούν έκτακτη Ιερά Σύναξη της Ιεράς κοινότητας τις προσεχείς ημέρες εντός του Μαϊου, μέχρι στιγμής είναι οι εξής :
-
ΙΕΡΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΤΑΥΡΟΠΗΓΙΑΚΗ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΜΟΝΗ ΚΟΥΤΛΟΥΜΟΥΣΙΟΥ
-
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΞΗΡΟΠΟΤΑΜΟΥ
-
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΖΩΓΡΑΦΟΥ
-
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΑΡΑΚΑΛΟΥ
-
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΦΙΛΟΘΕΟΥ
-
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ